Sunday 28 August 2011

Coretan yang terbuku di hati..

Erm..dh lama rasanya tak singgah mencoret dalam blog sweet sour ni..kalau tak silap last entry bulan Julai dan sekarang dah akhir bulan Ogos. Maknanya dah sebulan tak menjengah di sini. Bukan takde idea/cerita nak ditulis tapi masa tak mengizinkan. Bukannya terlalu sibuk tapi mood dan masa yang sesuai untuk menulis tu tiada sehinggalah saat ini barulah ada semua tu..tu pun sebab sekarang saya berada di kampung saya..penuh ketenangan menunggu beberapa hari lagi menjelang aidilfitri..

Dalam masa sebulan ni, sejak saya masuk ke alam pekerjaan baru banyak yang berlaku pada diri saya..pahit dan manis..pertama sekali, saya dikejutkan dengan berita kematian makcik saya..masa tu hari kedua saya mula bekerja di tempat baru dan terpaksa ambil cuti utk pulang ke kampung. Makcik pergi meninggalkan kami semua tanpa sebarang tanda..seminggu sebelum tu, dia tetiba koma dan terus dimasukkan ke ICU sebab pendarahan otak..2 hari sebelum tu, dia sempat menghantar baju tema untuk kenduri saya nanti..sedih sgt dengan kehilangannya sebab saya agak rapat dengannya. Kerap jugaklah saya mimpikan arwah dan sehingga sekarang, saya rasa masih tak percaya yang dia telah tiada malah terasa bayang dia ada di mana2..Al-Fatihah..

Kedua, tak semena-mena kereta saya pulak buat hal. Rasa semacam je bila drive tak macam biasa..bergegar pun ada, pendek kata tak bestlah.Terpaksalah saya masuk lewat office untuk settlekan kereta saya tu..rupanya bateri low..so kenalah tukar bateri baru n melayanglah duit..;-(..tapi nak wat cmner, kereta nilah yang byk berkhidmat utk saya..kenalah saya jaganya bebaik..

Ketiga, saya tetiba mendapat short notice daripada bos atasan utk tukar team..baru jer 3 minggu kerja dengan team A n baru jer nak paham, dah kena tukar team B. Dengan kabarnya org sekeliling duk bercerita bos di team A tak puas hati dgn saya. Sebab baru je masuk kerja, saya dah ambik cuti. Mula2 time makcik meninggal, kedua masuk lambat sebab kereta rosak dan ketiga cuti yang saya bakal ambil untuk kawin. Mungkin dia fikir semuanya tu mengganggu kerja yang perlu disiapkan dengan segera. Memang saya akui, saya sebenarnya pun berasa bersalah sebab saya baru bekerja, tapi semua tu berlaku tak diduga dan tak dapat saya elakkan..salah saya ke?? dan saya rasa bersalah juga pada orang yang kena tukar sama dengan saya dari team B ke team A. Sebelum ni, dia ok jer n bertegur sapa dengan saya, tapi setelah kena tukar dengan saya, dia seolah-olah dingin dengan saya.Langsung tak ditegurnya saya. Dan bila saya menegurnya, jawab sepatah je. Mungkin dia marah kot pada saya sebab saya, dia kena tukar team dengan saya. Tapi salah saya ke???

Keempat, sudah jatuh ditimpa tangga..cuti yang saya pohon untuk kawin selama seminggu tak diluluskan..sedih sungguh..orang lain cuti kawin berminggu-minggu..tapi saya seminggu jer pun tak dapat..dapat 4 hari jer..:-(..kononnya sebab saya baru bekerja..erm..nak wat camne, saya ni kuli jer..sabar jerlah..saya mengadu pada pasangan yang plan honeymoon terpaksalah cancel dulu, n apa jawabnya.."sebenarnya matlamat utama nikah kan?Honeymoon tu bukan betul2 lepas kawin jer..bila2 masa pun buleh, dah ada anak pun nanti, honeymoon masih buleh pergi.."tetiba rasa tak sedih dah bila si dia pujuk cmtu..jadi saya redha..

Kelima, dalam dugaan dan pahit yang saya tempuh dalam masa sebulan ni, terselit juga manis walau sedikit..saya dan si dia dapat rumah untuk disewa selepas kami  kawin nanti. Sebelum ni tercari2 tapi hampa..kebanyakan telah disewa..jadi kami decide, lepas kawin stay berasingan atau dengan erti kata lain PJJ. Sehinggalah datang pertolongan Tuhan, kawan atas kawan tengah mecari penyewa. Terus tak buang masa, saya dan si dia pergi tengok rumah tu dan pikir punye pikir kami akhirnya setuju nak sewa rumah tu. Lepas kawin nanti, kami akan terus masuk rumah tu..dan dalam masa yang sama, kawan yang lain pulak nak jual perabutnya dengan harga murah sebab nak sambung belajar di oversea..so apalagi, kami terima rezeki ni dengan senang hati..Alhamdulillah, hal rumah telah settle dan yang pastinya plan asal utk PJJ tidak menjadi. Betullah kata orang, "Tempat isteri adalah di sisi suami"..

Di sini dapat saya simpulkan, walaupun pahit sesuatu itu, kita kena tempuh dan telan kerna ia sebenarnya mematangkan kita. Dan dalam pahit itu, kadang2 di hujung itu ada manisnya walau pun sedikit tapi sekurang-kurangnya dapat mengubat pahit itu..

2 comments:

  1. Rin...rindunya kat awak..sian awak mcm2 dugaan lepas pindah tempat keje..nasib baik dah ada teman hidup utk bercerita..thru blog je la dpt tahu perkembangan awak...take care ok?

    p/s:dah berisi ke?heheheh...

    ReplyDelete